✝ = ♡

KRISZTUSBAN MARADNI - A KORRAL HALADNI

FÉLELEM (6)

Gyógyítása, Szabályok (6-12)

2020. május 11. - KMAKH

blog_2020_05_11_felelem_kk_gyogyitasa-szabalyok_6-12.png

6. Szabály

Figyeld azok bátorító példáját, akik kitaposták előtted a szenvedés ösvényét, és légy kész követni a méltó példát.

Vedd észre a bizonyságok nagy fellegét, amely körülvesz: egy olyan felhő, mint az Izraeliták előtt levő, amely vezet. Csodálatos emberek sokasága, akik bátorítanak és lelkesítenek - 

TARTALOM

1. Bevezető

2. A Félelem Formái

3. A Félelem Hasznai, Okai

4. A Félelem Következményei

5. A Félelem Gyógyítása (1)

6. A Félelem Gyógyítása (2)

7. Befejező

Zsidók 12:1 “Ezért tehát mi is, akiket a bizonyságtevőknek ekkora fellege vesz körül, tegyünk le minden ránk nehezedő terhet és a bennünket megkörnyékező bűnt, és állhatatossággal fussuk meg az előttünk levő pályát.”; Jakab 5:10 “Vegyetek példát testvéreim a szenvedésben és türelemben a prófétákról, akik az Úr nevében szóltak.”

Kiváló személyek példája törte meg a jeget és taposott ösvényt számunkra, ezek pedig kiváló gyógyszerek a félelmek legyőzéséhez, és arra is, hogy felbátorítsanak, ha megpróbáltatás ér.

Azoknak volt a legnehezebb, akik először szenvedtek; azoknak, akik az első helyeken voltak a listán Krisztusért, ők is vágytak segítségre, egy példára, hogy legyőzzék a félelmüket. Bizonyosan, hogy mi, akik az utolsó időkben élünk, a legnagyobb segítségünk van, ami valaha valakinek volt, hogy legyőzzük a félelmeinket; sok testvérünk bátorságáról és kitartásáról hallhattunk már, olvashattunk a keresztyének vitézségéről, hogy hogyan győzedelmeskedtek a szenvedések és kínok felett.

Így tett Nagy Szent Vazul (Basil the Great), amikor Valens, a nagy uralkodó kínzással fenyegette, először azt válaszolta: Nem fontos a test nekem, hiszen az egész föld az Úré, és annak teljessége; ami pedig a kínzásokat illeti, mit tehetnének egy olyan szegény vékony testtel, mint az enyém, hiszen csont és bőr vagyok?

És most, kedves olvasóm, te alig ízlelted meg azok buzgóságát és bátorságát, akikre nem volt méltó a világ, akik előtted jártak. Ők azt a célt védték, amelyért te félsz szenvedni. Aranyszájú Szent János azt mondta: a legtöbb ember, aki hasonló példákról olvas vagy hall, olyanok, mint a római gladiátorok nézői, akik ott állnak a nézőtéren és dicsérik az erejüket, a bátorságukat, de nem akarnak felkerülni a listára, hogy ugyanazt megtegyék. Ha valaha Krisztustól ilyen bátorságot kapsz, akkor bátran folytasd ezeknek a jó példáknak a sorát.

  • Meríts belőlük bizonyosságot, hogy nem egyedi az eseted, látod, milyen jó társaságba kerültél, ugyanazokat szenveded te is Krisztusért, mint sok más testvéred ezen a világon, 1.Péter 5:9.
  • Győzd le az előítéleted, hogy a szenvedés szégyenteljes, hiszen itt láthatod, hogy a legkiválóbb emberek dicsőségnek tartották, hogy a legkegyetlenebb kínokat szenvedhették el Krisztusért, Ap.csel. 5:31, Zsidók 11:26.
  • Győzd le saját hitetlenségedet és Isten hűségével kapcsolatos kétségeidet, az Ézsaiás 43:2- ben tett ígérettel “Ha tűzön mész át én veled vagyok…” Figyeld meg, itt vannak azok bizonyságai, akik előtted jártak, egyhangon bizonyságot tesznek Isten hűségéről “Igaz az Úr szava, Igaz.”
  • Használd fel ezeket a bizonyságokat, hogy győzedelmeskedj saját gyengeségeid felett. Talán attól félsz, hogy a hited, szereteted, türelmed túl gyenge, nem állja ki a próbát és nem segít át a nagy megpróbáltatásokon? Ezek közül a bizonyságok közül is sokan megküzdöttek ezzel, hiszen ők is emberek voltak, hasonló félelmek gyötörték őket, a gonosz éppen úgy támadta gondterhelt szívüket.

7. Szabály

Ha szeretnél a szenvedésekben is felülkerekedni a félelmeidben, tartsd szem előtt, hogy kicsoda számodra Krisztus és hogy rendezted és megbocsájttattak a bűneid, még mielőtt a megpróbáltatás napja eljön.

Minél inkább tisztázod ezt magadban, annál erősebb leszel. Az a keresztyén, akinek van üdvbizonyossága sohasem gyáva a próbákban; lehetetlen a félelmektől mentesen élni, mindaddig, amíg kétségeid vannak azzal kapcsolatban, hogy kicsoda Krisztus a számodra és megbocsájttattak-e a bűneid.

1. Az üdvbizonyosság biztosít arról, hogy igazi örömünk és kincsünk biztosítva van Istennél, egyetlen ellenségünk sem férhet hozzá. Mindaddig, amíg ez a biztonságtudat bennünk él, van egy nyomós okunk arra, hogy békességünk és örömünk legyen, 2. Timótheus 1:12 “Ezért is szenvedem ezeket, de nem szégyellem, mert tudom kiben hiszek, és meg vagyok győződve, hogy neki van hatalma arra, hogy a rám bízott kincset megőrizze arra a napra.” Ezzel indokolta Pál apostol, hogy miért nem szégyelli szenvedéseit Krisztusért.

2. A bizonyosságot nyert keresztyén tudja, hogy amikor elérkezik a halál (ami a legrettentőbb az ember számára) neki nincs veszteni valója, sőt a legjobb kilátásai vannak attól a pillanattól kezdve, hogy Krisztusra bízta magát, és Őt követi. Van két nagy befektetésük, nyereségük a hívőknek: az első, amelyet akkor tesz, amikor a világot Krisztusra cseréli, amikor megtér. A másik, amikor elhagyja ezt a világot és Krisztushoz megy. Ezeket latolgatva mondta Pál apostol: “Nekem az élet Krisztus és a meghalás nyereség”, Fil 1:21. A Krisztusban hívő számára a halál kimondhatatlan nyereség. Ha egy személy megkapja a legnagyobb nyereséget azáltal, hogy meghal Krisztusért, vizsgáljuk meg néhány jellemzőjét annak, hogy miben rejlik ennek a halálnak a csodálatos nyeresége:

  • Az életének ideje a munka, a vetés ideje, míg a halál ideje az aratás ideje. Amíg élünk fáradtságosan vetünk az Úrnak, amikor meghalunk, akkor aratjuk a munkánk gyümölcseit és kapunk vigasztalást, Galata 6:8-9. Épp úgy, ahogyan az aratás ideje jobb a vetés és gondozás idejénél, a halál is jobb az életnél a hívő számára.
  • A hívő élet ideje a harc ideje, azonban a halála a győzelem és diadal ideje, 1.Korinthus 15:55-56. A küzdelem heves, de a győzelem édes, és amennyivel jobb a győzelem és a diadal, mint a harc, annyival jobb a halál az élőnek, aki Krisztusban hal meg.
  • A hívő élet a fáradozás és teherhordozás ideje, de a halál a nyugalom ideje. Ézsaiás 57:2. Itt áldozatot hozunk és küzdünk. Amennyivel jobb a felfrissítő pihenés és alvás, mint a fáradozás, annyival jobb a Krisztusban hívőnek a halál, mint ez az élet.

A halál nagy nyereség a Krisztusban hívő számára akkor is, ha nem Krisztusért, hanem Krisztusban hal meg, ezt a két halált, illetve nyereséget hasonlítjuk össze a következőkben.

  • Míg a természetes halál kevésbé szörnyű, azonban egy erőszakos halál Krisztusért sokkal több szörnyűséggel jár. Annak, aki Krisztusban hal meg, a sír nem más, mint a megpihenés helye; azonban annak, akik mártírhalált hal Krisztusért a sír a megtiszteltetés helye. „Mert nektek nem csak az adatott meg Krisztusért, hogy higgyetek Benne, hanem az is, hogy szenvedjetek Érte!”, Filippi 1:29. Krisztusért szenvedni nagy megtiszteltetés és kegyelem. Nem mindenkinek adatik meg, aki Krisztusért él az a tisztesség, hogy az életét is adja Krisztusért.
  • A természetes halállal csak a bűn elkerülhetetlen következményének kell alárendelnünk magunkat, azonban mártírhalált halva Krisztusért, bizonyságot teszünk a gonosz és bűn ellen, hiszen Jézus Krisztus igazságáról teszünk bizonyságot. Először a bűn az, ami vádolt, most viszont mi tehetünk bizonyságot ellene.
  • A természetes halál Krisztusban békés és biztonságos a magunk számára, míg a mártírhalál Krisztusért sokkal inkább mások javára válik. A természetes halállal mi magunk jutunk a Mennybe, azonban a mártírhalállal sok lelket közelebb hozhatunk a Mennyhez, túl azon, hogy mi magunk oda érkezünk. A mártírok vére magvetés a gyülekezet számára. Pál apostol kötelek között is biztos volt, az ő szenvedésének a példája sokakat elhívott az evangélium követésére. És sokan mások is, keresztyének, mint Sámson, nagyobb rombolást tettek a Sátán birodalmán halálukkal, mint életükben.
  • Ha csak természetes halált halunk, akkor Krisztus igazságainak birtokában távozunk az élők közül, azonban, ha mártírhalált halunk Krisztusért, ezt a drága örökséget továbbadjuk és bebiztosítjuk a következő generációk számára, és azok, akik még meg sem születtek. Ők majd dicsőíteni fogják Istent, nem csak az Ő igazságaiért, hanem a mi bátorságunkért, buzgóságunkért és kitartásunkért, amely által Isten igazsága nekik is tovább adatott.

Mindebből látható, hogy

a hívő számára a halál nagy nyereség, akkor is, ha „csak”

Krisztusban hal meg.

De sokkal nagyobb nyereség, ha

Krisztusért hal meg.

És aki magáévá tette a halálról ezt a két bizonyosságot, a halálfélelme eltűnik ettől a bizodalomtól. Sokkal inkább tűri majd az életet és vágyja majd a nagyobb nyereséget, a halált.

Hát, ne hagyjatok nyugalmat magatoknak, ne engedjétek az Urat, mindaddig amíg nem lesz teljes a bizonyosság a szívetekben az Ő kegyelme és bűneitek bocsánata felől. Amikor ki tudod mondani bizalommal, hogy az Úr a segítséged, veled van, akkor rögtön tudod is folytatni a mondatot: nem félek, ember mit árthat nekem, Zsidók 13:6. Miért nem tudod ezt kimondani, ha igazszívű vagy? Lehetséges teljes bizonyosságot nyerni, egyébként nem került volna parancsba, 2.Péter 1:10.

8. Szabály

Aki meg akar szabadulni a megkörnyékező félelmektől élete során, legyen óvatos, hogy a világban való forgolódás közepette is tisztán megtartsa lelkiismeretét, lelki integritását és útjainak tisztaságát!

A pogányok is rájöttek arra, hogy mennyire fontos az erkölcsi integritás és a békesség, amelyet ez a lelkiismeretükbe hozott, amikor problémák gyülekeztek körülöttük. Olyan volt ez számukra, mint egy ércfal. Mennyivel inkább bátorít bennünket az Isten szerinti egyszerűség, és az, hogy Krisztus vére tisztított meg bennünket és lelkiismeretünket. Ez az ateista korszak csak nevet a lelkiismeretességen és tisztaságon. Hadd nevessenek, ez segít majd akkor nevetned, amikor ők sírni fognak. Pál apostol tudatosan törekedett a tiszta lelkiismeretre Isten és emberek előtt „Ezért magam is arra törekszem, hogy lelkiismeretem mindenkor tiszta legyen Isten és emberek előtt.” Ap.csel. 24:16.

A lelkiismeretnek kell annak a teherbíró vállnak lennie, amelyet a terheink nyomnak, vigyázz tehát, nehogy meggyengítse a bűn, vagy bármilyen bűn miatt kificamodjon.

  • Vizsgáld át a szíved minden nap, minden helyen Isten szemével, az Ő szemszögéből. Ha tudatában vagy annak, hogy Isten előtt élsz és jársz, segít megőrizni a szíved tisztaságát, 1.Mózes 17:1. Ha úgy élsz és beszélsz, mint azok, akiket Isten szemmel tart, akkor igazságban jársz és az sem érdekel, ha az egész világ csak téged nézne majd. Egy művész érkezett egyszer Drusziuszhoz és felajánlotta, hogy épít neki egy házat, egy olyan különös házat, hogy bármit megtehet benne, amit csak akar, senki sem fogja látni: ’Nem, - mondta Drusziusz, úgy építsd, hogy mindenki láthasson.’
  • Ne tégy semmit, ne tervezz olyat, amit nem mondasz el imában, ez szabály, Filippi 4:6. Ne érj ahhoz, aminek az áldásáért nem imádkoztál. Ha nem imádkozol valamiért ne is vágj bele, ha nem imádkozol előtte biztos lehetsz abban, hogy szégyen és bűntudat követ majd.
  • Félj jobban attól, hogy megbántod Istent vagy megsebzed a lelkiismereted, mint attól, hogy akár minden barátod elhagy ezen a világon.
  • Milyen tanácsot adnál másnak, ha a te helyzetedben lenne, olyankor a legtisztább az ítélőképességed, amikor nem fűz érdek a tárgyhoz. Dávid igaz ítéletet mondott önmaga felett, amikor egy példázatban hallotta az esetét.
  • Minden nap jusson eszedbe, hogy meg kell halnod és meg kell állnod Isten előtt, és mindent erre való tekintettel cselekedj. Tartsd meg az integritásod, és békességed ezek pedig majd minden félelmet és rettenetet kizárnak.

9. Szabály

Tartsd számon Isten gondviselését irányodban, és az Ő irántad való hűségét minden múltbeli veszély és csüggedés idején, és bátran használd fel ezeket, hogy jelen félelmeidből és bizonytalanságaidból kigyógyulj.

Az emlékezetbe vésett tapasztalatok kiváló gyógymódok, 2.Mózes 17:14 „Akkor így szólt az Úr Mózeshez: Írd meg ezt a dolgot emlékeztetőül egy könyveben, és vésd jól Józsué emlékezetébe…”. Két dolog volt abban a feljegyzésben, az Amálek feletti győzelem, és az ahogyan ezt elérték szüntelen imádkozással. Isten gondviselését fel kell jegyezni és újra és újra ismételni kell, meg kell tanulni pontosan, mindenféle kis torzítás nélkül, s alkalom adtán gyógyszerként elővenni.

A tapasztalat jelentősen csökkenti a szenvedés rettegéseit, és sokkal kevésbé ijesztőek lesznek, mint egyébként lennének. A félelem olyan, mint az óceán, belefulladhatunk. Ha tapasztalattal közeledünk, sokkal sekélyebb, mint gondolnánk és biztonságosan hajózható lesz. Ahogyan mások is tették, mi is átkelhetünk a Vörös -tengeren és a víz nem fog elnyelni.

10. Szabály

Nem szabadulhatsz meg a bűnös félelemtől mindaddig, amíg el nem hiszed, hogy Krisztus gondviselő, mindenható uralma kiterjed minden teremtményre és minden helyzetre ebben a világban.

Szegény, félelemtől meggyötört lélek! Hát nincs Király, nincs mindenek felett való Úr, akinek még az ördögök is alárendeltettek és az ember is? Nem tartja talán Krisztus az irányítást a kezében? Máté ev. 28:18; Filippi 2:9-12; János 17:2. Hamar rájöhetünk, hogy nem lenne erejük sem segíteni rajtunk sem ártani nekünk, ha felülről nem adatott volna. Az ellenségeink sokszor túlbecsülik saját hatalmukat, s mi is hajlamosak vagyunk túlbecsülni félelmünkben. Hát nem tudod – mondta Pilátus Krisztusnak – hogy nekem hatalmam van téged megfeszíttetni vagy szabadon engedni? Hát nem akarsz válaszolni nekem? Nem tudod, hogy ki vagyok én? Igen, igen – mondta Jézus – tudom, hogy szegény, tehetetlen teremtmény vagy, akinek egyáltalán nem lenne hatalma, ha nem adatott volna felülről; ismerlek, éppen ezért nem félek tőled.

Oh keresztyén, ha egyszer a félelmeiden felülkerekedhetnél, hit által fogadd el ezeket a dolgokat. Az uralom és irányítás Krisztus kezében van, az ellenségek, mint a vadlovak, rohanhatnak és tombolhatnak, mintha lenne hatalmuk, de minden hatalom Krisztusé.

11. Szabály

A testies magyarázkodást helyettesítsd hittel, és engedd, hogy a hit uralja és irányítsa a gondolataidat, ha szeretnéd, hogy a gonosz időkben is nyugodt és reményteljes legyen a szíved.

Az, aki félreteszi a hit szabályait, és mindent csak a maga gondolkodásmódja és indokai fényében vizsgál, a saját félelmeinek forrásává válik. Ha a puszta nézőpont vagy gondolkodásmód elégséges lenne minden megítélésére és saját következtetéseire kellene támaszkodnia, az emberi szívnek nem lenne nyugalma sem nappal sem éjjel, örökös éberségi állapotban tartana bennünket.

Mégis, mennyire hajlamosak a legjobb emberek is e szerint mérlegelni a dolgokat és megítélni Isten tervét és titokzatos gondviselését! Pedig éppen ez az, ami:

  • Ellent mond az ígéreteknek, kétségbe vonja annak szavahihetőségét, és megingatja az abba vetett bizalmunkat 2.Mózes 5:22-23.
  • Ez az, ami fizikálisan korlátozza az isteni hatalmat, és annak határait a maga kigondolásaihoz alakítja, Zsoltárok 78:20, 41
  • A testies gondolkodás érvelése kétségbeesett következtetésekbe fullad az Isteni gondviselés megnyilvánulásainak láttán - 1.Sámuel 27:1, és előre vetíti saját romlásunkat s összeomlásunkat.

Semmi sem lehet jobb a számunkra, mint hogy feladjuk az érveléseinket a hitért, hogy mindent Isten ígéreteinek fényében lássunk és Istenre bízzuk magunkat bármi jöjjön is.

12. Szabály

Összefoglalásként, emeld magasra, adj dicsőséget Isten félelmének a szívedben és hagyd, hogy minden más félelmed fölé emelkedjék.

Ez a receptje mindenféle bennünket megkötöző félelemből való gyógyulásnak, sőt az előbbiekben felsorolt szabály ebben az utolsóban összpontosul. Felszabadultál-e már a téged megkötöző félelmektől, mindent Isten kezébe téve? Bizonyosan az istenfélelem az, ami közel visz Őhozzá, Aki a mi egyetlen menedékünk, és biztonságunk, Malakiás 3:16. Ők félték Istent és gondoltak az Ő nevére, ami a menedékükké vált, mert Isten nevei Isten jellemvonásai is egyben.

Talán nem az vezet bennünket a legtöbb félelemhez, hogy csak a saját erőnkben és elképzeléseinkben bízunk, azokra támaszkodunk? Miért ragadja ki az istenfélelem az embereket az ilyenfajta magabiztosságból, és vezeti őket arra, hogy bízzanak a hűséges Istenben félretéve minden kétségeskedést? Amitől félnek, ne félj; az ő félelmeiket testies érvek mozgatják, nem viszik őket Istenhez közel, hanem az asszíriabeliekhez futnak segítségért. Ne kövessétek az ő példájukat ebben. Akkor mit tehetnének, hogy segítsenek magukon? A válasz: „A Seregek Urát: Őt szenteljétek meg, Őt féljétek és Őt rettegjétek!” – Ézsaiás 8:13.

* A sorozat John Flavel (1628-1691) "Gyakorlati Értekezés a félelemről" című műve alapján készült

Fordította: Kelemen Krisztina

kmakh_profile_extra_small_hun_flag_small.png

TARTALOM

1. Bevezető

2. A Félelem Formái

3. A Félelem Hasznai, Okai

4. A Félelem Következményei

5. A Félelem Gyógyítása (1)

6. A Félelem Gyógyítása (2)

7. Befejező

 

A bejegyzés trackback címe:

https://krisztusbanmaradni-korralhaladni.blog.hu/api/trackback/id/tr10015631458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása